Jedna książka na kanapie w salonie do czytania przy kawie lub gdy dzieci się bawią. Druga na szafce nocnej w sypialni jako lektura przed snem. Kolejna przy komputerze, w sam raz do zerknięcia w przerwie w pracy. Nigdy nie wiadomo w którym momencie będziemy miały wolniejszą chwilę na czytanie, lepiej więc mieć książkę pod ręką. Zapomniałam o torebce! W niej nosimy najnowszy numer magazynu, na wypadek kolejki w sklepie.
Na przechowywanie książek potrzebna jest odpowiednia przestrzeń w domu. Może to być osobne pomieszczenie z pokaźną biblioteczką czy pojedyncze regały w salonie. Niezależnie jednak od rozwiązania, prędzej czy później, przychodzi moment, że miejsca zaczyna brakować. Chowamy książki w komodach, w garderobie i piwnicy czy kładziemy na coraz to wyższy stos na podłodze. Pomyśl teraz o przeprowadzce i pakowaniu wszystkich książek, wytarciu spod nich kurzu czy przemeblowaniu.
Uporządkujmy zatem ten temat.
Etap 1
Czy masz na swojej półce książki z poniższych grup?
- książka kupiona kilka miesięcy temu, odłożona po paru stronach, raczej bez szans na dokończenie czytania
- książka otrzymana w prezencie, którą już czytałaś
- książka, która Cię nie zachwyciła i nie planujesz ponownej lektury
- książka, która od paru miesięcy czy lat czeka aż ją przeczytasz
- książka, z której Twoje dziecko już dawno wyrosło
Jak to możesz sprawdzić?
- Przynieś wszystkie książki do jednego pokoju. Jeśli masz książek bardzo dużo i przechowujesz je w kilku miejscach w swoim domu, możesz porządkować każde to miejsce z osobna. Kolejność działań będzie taka sama, niezależnie na który wariant się zdecydujesz. Z doświadczenia wiem jednak, że robienie ich przeglądu w kilku miejscach jest znacznie dłuższe niż porządkowanie w jednym wybranym pomieszczeniu. Poza tym, mając je wszystkie razem, jesteś w stanie ocenić faktyczną ich ilość do uporządkowania i po jego zakończeniu.
- Wykładaj książki z półek dzieląc na dwie grupy – książki do pozostawienia oraz te do oddania.
- Gdy masz wszystkie książki posegregowane, przetrzyj mokrą ściereczką półki i poczekaj aż wyschną.
- Możesz rozpocząć odkładanie na półki książek z grupy „do pozostawienia”. Warto w tym momencie książki odkurzyć. Do przetarcia grzbietu i boków dobra będzie sucha ściereczka lub mała szczotka do odkurzacza z delikatnym włosiem (pamiętaj o ustawieniu niskiej mocy na odkurzaczu).
- Sposób układania książek pozostawiam Tobie do decyzji – według koloru, wielkości, tematyki, wartości sentymentalnej.
Etap 2
Pozostały Ci teraz książki, których nie chcesz już przechowywać w swoim domu. Możesz nadać im drugie życie lub wyrzucić. Przeglądaj książki i dziel je na bieżąco na 3 kategorie:
1. do sprzedaży
Sprzedać możesz w portalach typu: OLX, Allegro Lokalnie czy Vinted. Jeśli zależy Ci na szybkiej sprzedaży, sprawdź cenę tej książki na innych aukcjach, a następnie ustal swoją o 10-20% niższą. Gdy natomiast czas nie gra roli, możesz zaoferować książkę w cenie rynkowej lub wyższej, jeśli np. jest w bardzo dobrym stanie lub posiada autograf. Tworzenie ogłoszeń dla każdej książki z osobna może okazać się żmudne i czasochłonne. Spróbuj pogrupować książki i sprzedawać je w zestawach. Gdy zdecydujesz jak je sprzedajesz – osobno czy w pakietach – zrób zdjęcia książkom i odłóż do kartonu, który schowasz poza zasięgiem swojego wzroku. Sprzedaż może chwilę zająć, więc niech widok tego pudełka Cię nie zniechęca.
2. do podarowania znajomym
Jeśli wiesz, że tematyka danej książki interesowałaby Twoich znajomych, możesz im ją przekazać. Dobrą praktyką będzie jednak zapytanie ich czy życzą sobie takiego prezentu. Warto przekazywać książki w dobrym stanie, w takim w jakim my sami chcielibyśmy je otrzymać. Schowaj do pudełka i włóż do auta, przekażesz przy najbliższym spotkaniu ze znajomymi.
3. do wyrzucenia
Często mamy książki w bardzo złym stanie lub nieaktualne – ustawy itp. W wyrzucaniu tego typu książek nie ma nic złego. Oczywiście nie chodzi mi o wyrzucenie ich do kosza na śmieci, ale oddanie na makulaturę. W ten sposób możesz wesprzeć przedszkole, szkołę, bibliotekę. Spotkałam się również z tym, że prywatna firma organizowała zbiórkę makulatury, jako wsparcie organizacji charytatywnej. Pomimo tego, że ta grupa książek przeznaczona jest na makulaturę, polecam Ci nie chować ich do worka. Przeznacz na nie jakiś nieużywany pojemnik czy pudełko.
Etap 3
Przeszłaś z sukcesem przez selekcję książek, posprzątanie półek na których je przetrzymujesz (zobacz jak przestronniej się zrobiło!), sprzedaż lub oddanie. Z doświadczenia wiem, że książki to jeden z bardziej czasochłonnych obszarów porządkowania naszego domu. Gratuluję Ci tej zmiany!
Pewnie będziesz takie porządki przeprowadzała cyklicznie, może raz na rok lub 2 lata. Czy chcesz jednak ponownie przeznaczyć na to porządkowanie tyle samo lub więcej czasu? Co byś powiedziała, aby książki i prasę „schować” do tabletu czy czytnika?
Oczywiście, rozumiem argument mówiący o robieniu notatek i zaznaczaniu ważniejszych fragmentów. Zapytasz: a co z zapachem książki drukowanej lub jej wartością emocjonalną? Dla tych kategorii możesz korzystać z wersji drukowanej książki, jeśli jej czytanie sprawia Ci przyjemność lub uczysz się w ten sposób szybciej i efektywniej. Dla pozostałych pozycji podpowiedziałabym Ci: spróbuj. Może nie zastąpisz wszystkich książek wersją elektroniczną, ale jestem pewna, że co do niektórych wersja ta będzie dla Ciebie wygodniejsza. Jadąc na wakacje nie będziesz musiała się ograniczać do 2 czy 3 książek. Twoja torebka zrobi się znacznie lżejsza jeśli zastąpisz książkę drukowaną czytnikiem. W domu zyskasz ład i porządek, bo jeśli wcześniej miałaś kilka książek w różnych miejscach, teraz możesz mieć jeden czytnik i wędrować z nim po domu.